Sinne se lähti,
bussissa 27, iloisesti kouluun varustettuna pinkeillä vaatteilla, pinkeillä
kengillä, kahdeksalla ponnarilla ja pinkillä tukalla... Huomenna sitten vielä
yöpaidassa ja hullutusten viikko on takana.
Koulubussia odotellessa |
Asiasta
aidanseipääseen vai miten se nyt menikään... poikien kummitädillä Katellä on
M:aa miltei puoli vuotta vanhempi poika N. Siinä missä mä olen se reaktiivinen
vanhempi, on Kate siellä toisessa ääripäässä... passiivinen ja valmis
odottamaan ja odottamaan ja odottamaan ja pojat on poikia ja... N oli meillä
alkuviikosta hoidossa muutaman tunnin ja kun siinä puuhattiin ja piirrettiin ja
syötiin ja tehtiin ja oltiin niin mun reaktiivinen puoli heräsi... N ei osaa
piirtää esittävää kuvaa vaan piirtelee samaan malliin kuin meidän pojat, paitsi
ettei N osannut käyttää tusseja. N täyttää pian viisi ja on M:aa pidempi, eikä
edelleenkään osaa kiivetä pois O:n sängystä – tavallinen sänky jossa noin 30cm
korkea laita. N ei osaa avta meidän turvaporttia (heillä on kotona
samanlainen), N ei juo lasista vaan nokkamukista, N ei osaa pukea kenkiä jalkaan...
siis tarralenkkareita, N ei osaa kulkea portaissa ottamatta tukea seinästä
(heidänkin kotinsa on kaksikerroksinen), N ei myöskään osaa hypätä – hyppivät kilpaa
portaista patjalle ja N ei osannut tasajalka ponnistusta...
Mä tiedän ja
ymmärrän että näen tällä hetkellä, ja varmaan tulevaisuudessakin, ongelmia
siellä missä niitä ei ole, mutta pojalla alkaa vuoden päästä isojen koulu ja
siellä oletetaan että osataan itsenäisesti pukea ja riisua ja käydä vessassa ja
kirjoittaa ja piirtää ja lukeakin vähän...
mä en voi sanoa mitään koska tulen heti tuomituksi siitä reaktiivisyydestä
– ”Ei meidän pojassa ole mitään vikaa, näet vaan kaikkea kaikkialla...” Mun on vaan NIIN vaikeeta ymmärtää miksei ne
laita poikaa vaikka jumppatunnille, jotta se oppisi paremmin hahmottamaan omaa
kehoaan ja miksei kukaan muukaan sano mitään... En mä usko tai luule tai
kuvittele, että N:llä mitään todellista isoa ongelmaa on, mutta eikö olisi
järkevää pyrkiä tukemaan pojan kehitystä nyt, ennen kuin poikaa kiusataan
koulussa tai sillä on vaikeuksia luokkahuoneessa? Mä niin haluaisin laittaa
sille ihan hiljaa vaan vaikka ne toimintaterapian kaavakkeet, jotta Katelle
hahmottuis että N on selkeästi jäljessä kehityksessä... tiedän vaan että se
suuttuis ja silloinkin vielä suhtautuisi asiaan olankohautuksella.
Muutenkin ollaan
viime aikoina oltu vähän eri aaltopituuksilla tai varmaan se olen vaan mä, mun
on välillä vaikeeta – niin kuin olen kirjoittanutkin – kuunnella valitusvirttä
tahrasta joka ei lähde pesussa tai siitä kuinka rankkaa on kun kesässä on kaksi
avonaista viikkoa joina ei ole lapsille valmista ohjelmaa ja vanhemmat ja
anoppi kyläilee vain puolet kesästä ja ihan itse joutuu lapsensa hoitamaan
ja... Loppupeleissähän tässä on kyse vaan mun itsekyydestä ja kyvyttömyydestä tällä
hetkellä jakaa omastani. Jokaisen ongelmathan on subjektiivisia ja siinä
subjektiivisuudessaan ihan yhtä todellisia oli sitten kyseessä syöpä tai tikku
sormessa. Moni varmaan ajattelee ihan samoin meidän elämäntilanteesta... meillä
kuitenkin M on tosi hyvässä tilanteessa ja lasten ongelmat on monen muun
ongelmiin nähden pieniä. Ennen kaikkea meillä on taloudellinen ja henkinen mahdollisuus
puuttua tilanteeseen, auttaa ja tukea meidän lapsia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Rakastan kommentteja, kysymyksiä ja kaikenlaisia näkemyksiä... feel free!