Mitä enemmän mä
mietin – ja valitettavasti edelleen mietin – Elleniä ja sen näkökulmaa asiaan,
sitä enemmän mua pelottaa. Mun ymmärrykseen vasaroituu vähitellen se tosiasia
että ennemmin tai myöhemmin mulla ON vastassa Ellen. Opettaja joka ei halua
ymmärtää, ei halua joustaa, ei halua auttaa, ei halua osallistua. Opettaja
jonka suurin ongelma mun lapseni, ja muiden samankaltaisten lasten kanssa on se
että nää karmeat erityislapset alentaa hänen opetustuloksiaan osavaltion ja
fedin tasokokeissa ja on lisäksi vielä vaivalloisia.
Mä yritän
ymmärtää Elleniä. Yritän ymmärtää että on kurjaa jos omalla luokalla on oppilas
tai oppilaita jotka saa omat opetustulokset näyttämään heikommilta kuin muilla
opettajilla. Mä yritän katsoa tätä asiaa Ellenin silmin ja ymmärtää sitä.
Yritän ymmärtää että on väärin – onko – että hänen luokalleen on tungettu
muitakin kuin menestyjiä... Mutta mä en kuitenkaan ymmärrä. Mihin nämä lapset
pitäis sitten laittaa? Miksi on väärin että lapsi tarvitsee kuvallisia
toimintaohjeita, tai että lapsen vanhemmille pitää laittaa erikseen sähköposti
kotitehtävistä... Eikö opettajan tehtävä kuitenkin ole auttaa jokaista
oppilastaan oppimaan? Mä katson tätä asiaa aidan toiselta puolelta enkä mitenkään
ymmärrä.
Onhan se totta,
että näitten lasten – mukaanlukien M:n – on opittava pärjäämään tässä
yhteiskunnassa, tämän yhteiskunnan säännöillä. Mutta onko pakko ”set them to
fail”? Onko siitä mitään etua kenellekään? Eikö kuitenkin olisi parempi opettaa
nämä lapset uskomaan uskomaan itseensä, omiin kykyihinsä ja taitoihinsa?
Opettaa että heilläKIN on paikka tässä maailmassa ja mahdollisuudet pärjätä ja
menestyä...
Mä katson omaa
lastani ja näen menestyjän – omilla ehdoillaan. Mä katson lastani ja näen
äärimmäisen lahjakkaan ja älykkään lapsen, lapsen jolta nyt vaan puuttuu
muutama oleellinen taito, MUTTA jolla on ihan valtavasti annettavaa tälle maailmalle.
Muutakin kuin oma erityisyytensä.
Sä katsot asiaa ehkäpä myös suomalaisesta vinkkelistä... Meillä kun ei arvioida meidän opettajien tuloksia oppilaiden menestyksen perusteell. Enkä ainakaan itse ole koskaan törmännyt opettajaan, jonka mielestä erityiset lapset olisivat jotenkin henk.koht. rasite. Tottakai työtapoja on pakko muuttaa ja luultavasti myös työmäärä kasvaa, mutta se kaikki nyt vaan kuuluu tähän samaan pakettiin. Ammatinvalinta kun on ihan oma päätös...
VastaaPoistaAurinkoisin terveisin
Minna
Saatat olla Minna oikeessa ja varmasti osansa on silläkin että törmään tähän ihmiseen foorumilla jossa hän on vapaa-ajallaan ja kokee oikeudekseen purnata ja tuulettaa ja mä nyt vaan valitettavasti satun olemaan se vastakappale ja pahoitan mieleni.
PoistaNo mut hei, toihan olis ihan sama jos esimiehenä haluaisin vaihtaa kaikki alle keskiarvon (ja puolethan on AINA sen alapuolella) tulosta tekevät myyjät, jotta itse loistaisin. Mä oon kyllä sitä, mieltä että elämä ei ole pokeria, jossa voi vaihtaa korttinsa. Kyllä täällä jokainen ihminen (kuinka erityinen tahansa) pelaa annetuilla korteilla ja tekee niistä parhaan mahdollisen käden. Eihän se sit mihinkään loppuis, jos aina vois vaihtaa. Ja sitä paitsi oon ymmärtänyt, että M on lahjakas matemaattisesti ja muutenkin. Joten oli se Ellen-wannabe vastassa missä tahansa, niin sitähän varten M:llä on sut, jotta se saa ansaitsemansa opetuksen.
VastaaPoistaMun sisko on opettaja ja ainakin se saa suurimmat kiksit, kun saa aikaan tuloksia niiden oppilaiden kanssa, joilla on tavallista enemmän haasteita. Ja TP:kin tuossa kommentoi opettajana, että homma kyllä hoituu. Ainahan niitä on hankalampiakin yhteistyökumppaneita elämässä, mutta ei sitä kannata etukäteen murehtia!
Joo valtaosa opettajista ei varmaan, toivottavasti, ole Elleneitä ja ehkei Ellenkään ole ihan niin Ellen omalla työpaikallaan :)
PoistaMaailma on elleneitä täynnä ... Mutta onneksi on niitä muitakin :) j
VastaaPoistaOlet oikeassa, ärsyttää silti!
Poista