Vuosi sitten
meillä oli pieni tyttö joka kieltäytyi missään tilanteessa puhumasta englantia.
M kyllä ymmärsi kaiken ja tiesin, että osaisi kyllä mutta ei, ei, ei... M ei
vaan katsonut tarpeelliseksi puhua englantia vaan vastasi tarvittaessa
suomeksi, useimmiten ei kuitenkaan sanonut yhtään mitään. Syksyllä M aloitti
yksityisen koulun ja tuntui viihtyvän koulussaan muttei oikeastaan oppinut
mitään, ei osallistunut mihinkään, eikä puhunut mitään... Tammikuussa M saattoi
vastata kysymyksiin yhdellä tai kahdella sanalla – ehkä. Useimmiten M edelleen
oli hiljaa. Kaikki meidän ympärillä tulkitsivat ongelman ns. ESL (English as
Second Language) ongelmaksi ja minä vastustin. Puheterapian testeissä
todettiin, että tytöllä on ESL lapsista poiketen valtava sanavarasto, mutta
selkeä vaikeus ”noutaa” sanoja tarvittaessa. Nyt on toukokuun loppu ja meillä
puhutaan englantia, pääsääntöisesti. M saattaa vielä aloittaa lauseen suomeksi,
mutta viimeistään puolivälissä kilei vaihtuu englanniksi. Suomenkieli on
hidasta ja takeltelevaa. M ymmärtää kyllä kaiken, mutta ei ole erityisen
innokas käyttämään kieltä... hän haluaa lukea suomenkielisiä kirjoja, miltei
mieluummin kuin englanninkielisiä, mutta puheen tuottamisen kieli on vaihtunut.
K tuottaa puhetta miltei enemmän suomeksi kuin englanniksi, O taas sen vähän
minkä tuottaa, tuottaa sen englanniksi. Suomenkielestä on selkeästi tulossa se
väistyvä kieli meidän perheessä. Suomikoulun kevätjuhlassa, suomikoulun open
oma lapsi puhui siis vain englantia, mua oppilaiden vanhempien hämmästyneet
ilmeet huvitti... kyllä siellä mahdettiin miettiä ja pohtia miksi opea ei
kiinnosta oman lapsen kielitaito.
M on
matemaattinen. Kun muut lapset haluaa katso telkkaria, kysyy M voitaisko me
laskea... M ei osaa luetella aakkosia ja kirjaimista ja äänteistä vain
kourallinen on tuttuja, mutta M osaa numerot 1-50 ja laskee yhteen ja
vähennyslaskua luvuilla 0-20. Meillä on sellaiset pelikortteja muistuttavat
kortit – Flash Cards – ja jokaisessa kortissa on laskutoimitus. Minä valitsen
kortin ja M laskee, ja laskee AINA oikein. M täytti huhtikuussa neljä ja meillä
ei siis tosiaan olla harjoiteltu näitä asioita...
Hienomotoriikan
vaikeuksista kertoo M:n suu... se mitä tapahtuu kun M piirtää, leikkaa, liimaa.
Muistan että meille kommentoitiin tätä jo silloin kun M oli muutaman kuukauden
ikäinen. Ensi viikolla alkava toimintaterapia pyrkii puuttumaan myös tähän.
Teillä on taitava tyttö! Ja ihana prinsessamekko! J
VastaaPoista