Unipäiväkirjalle
alkaa taas olemaan käyttöä, olihan tämä aivan liian hyvää ollakseen totta...
eilen vielä unikouluun lisättiin vaihe jossa M:n on tarkoitus pysyä omassa
sängyssään koko yö. No mun kannalta tämä sitten tarkoitti sitä että nousin ylös
klo 23.30, 00.30, 02.25. L hoiti sen klo 04.15 keikan ja aamu koitti klo 05.25.
M näkee pahaa unta. Viime yönä kojootti puri M:aa käteen, yleensä ne kojootit
M:n unissa vaan juttelee ja huhuilee kuin pöllö ja herättää ja pelottaa...
homma etenee siis... seuraavaksi ne kojootit ehkä syö koko lapsen (just nyt se
kuulostaa itseasiassa aika hyvältä vaihtarilta).
Olen ilmeisen
negatiivinen persoona. Tällaisena päivänä, kahden surkean yön jälkeen tuntuu
äärimmäisen vaikealta keskittyä niihin asioihin, jotka on hyvin ja
vilpittömästi hämmästelen toisten ihmisten kykyä löytää aina ne positiiviset
puolet ja pilven hopeareunukset asioista. Mulla ei selkeästi ole tätä kykyä tai
ehkä tämä rikkonaisten unien palaaminen vaan vie sen kyvyn mennessään ja meidän
lasi on kyllä puoliksi tyhjä. Täyttelen unipäiväkirjaa enkä voi olla
miettimättä kun katson niitä väritettyjä ja värittämättömiä neliöitä että miten
M voi jaksaa, miten se ylipäätään pysyy päivisin tolpillaan.
.....
Mua on kohta
kuukauden päivät häirinnyt eräs keskustelu jonka kävin taannoin tai oikeastaan
olin vaan kuuntelevana osapuolena ja nyt ajattelinkin peilata asiaa teihin kun
itsessäni se herätti äärimmäisen voimakkaita tunteita... Tapaan kerran
kuukaudessa yhdeksän naisen ryhmän päivällisen merkeissä. Tämä meidän supper
Club on yli kymmenen vuotta vanha ja useimmat jäsenistä tuntevat toisensa siis
jo vuosien takaa. Itse kuitenkin liityin joukkoon vasta kolme kuukautta
takaperin kun ryhmässä vapautui paikka enkä siis oikeastaan voi sanoa tuntevani
ketään näistä naisista. Osa ryhmästä on puheliaita ja kovaäänisiä, toiset
hiljaisempia, ihan niin kuin kaikissa ryhmissä. Kaikki kuitenkin ovat tuntuneet
omalla tavallaan mukavilta ja olen viihtynyt hyvin ryhmässä jossa meitä
yhdistävä tekijä on ollut ruoka ja ruuanlaitto.
Huhtikuun
tapaamisessa yksi jäsenistä oli tavallista hiljaisempi ja alkoi lopulta
kertomaan työpaikallaan tapahtuneesta konfliktista joka selkeästi painoi hänen mieltään.
Ellen on kolmannen luokan opettaja ja oppilaat siis 8-vuotiaita. Ellen kertoi
hivenen järkyttyneenä ettei hänellä koskaan yli kaksikymmenvuotisen uransa
aikana ole ollut konfliktia kenenkään oppilaansa vanhemman kanssa, saati sitten
että oppilaan vanhempi olisi ottanut yhteyttä rehtoriin hänen toiminnastaan,
vaan että hän oli aina ollut pidetty opettaja. Nyt oli ollut toisin... Luokalla
oli uusi oppilas joka oli vasta muuttanut alueelle toisesta osavaltiosta ja
tällä oppilaalla oli vaikeuksia löytää ystäviä uusista koulutovereistaan ja
koki tulevansa kiusatuksi koulussa. Oppilaan äiti oli sitä mieltä ettei
opettaja puutu tähän riittävän tarmokkaasti eikä yritä auttaa uuden oppilaan
sopeutumista luokkaan auttamalla tätä löytämään omanhenkistään seuraa.
Minähän en tiedä
mitä tämä tilanne noin kokonaisuudessaan piti sisällään, enkä myöskään koulun
ja Ellenin tavallisia toimintamalleja, mutta hänen ärsyyntynyt lauseensa tässä
keskustelussa taisi loksauttaa mun suun auki samalla kun sisuskalut heittivät
ainakin kaksi volttia... ”En ole oppilaitteni seuraneiti tai
seurapiirisysteemien pyörittäjä, vaan minun tehtäväni on opettaa, mitä siitäkin
tulisi jos osallistuisin vielä oppilaitteni sosiaaliseen elämään”
Minun lapseni on
sosiaalisilta taidoiltaan erityinen ja tarvitsee jatkuvaa tukea sosiaalisissa
tilanteissa. M ei osaa, eikä pysty toimimaan sosiaalisissa tilanteissa samalla
tavalla kuin ikätoverinsa enkä voi olla ajattelematta miten itse toimisin jos
muutaman vuoden päästä törmäisin opettajaan, jonka mielestä tämä ei millään
tasolla ole hänen ongelmansa... Olisin varmaan myös se äiti joka ottaisi
yhteyttä rehtoriin ja todennäköisesti pyytäisin myös luokan vaihtoa. En sanonut silloin mitään, olin liian
hämmentynyt. Silti asia vaivaa mua edelleen, useamman viikon jälkeen. Ehkä –
toivottavasti – Ellenkin toimisi toisin erityislapsen kohdalla, mutta silti
minusta alakouluikäisillä lapsilla opettajalla on rooli myös luokan
sosiaalisentoiminnan ohjailijana, ei vain opettajana. Please correct me if I'm wrong...
Et missään nimessä ole väärässä! Ja toivottavasti tuon opettajan kommentin voisi laittaa väsymyksen ja turhautumisen piikkiin. Sitä kun nuo konfliktit vanhempien kanssa monesti aiheuttaa.
VastaaPoistaEihän sitä opettajana, tai aikuisena ylipäätänsä, voi silmiänsä sulkea siltä tosiasialta, että pienet lapset tarvitsevat ohjausta ja opettamista kaikilla osa-alueilla, myös niissä kaverijutuissa. Mitenkä ne pikkuihmiset ikinä oppivat olemaan toistensa kanssa, jos kukaan ei heitä siihen opasta. Ei niitä sosiaalisen pelin sääntöjä synnyinlahjana kukaan ole saanut. Kaikki tarvitsevat ohjausta, ja toiset vielä ekstra-annoksen. Ja siihen heillä on täysi oikeus.
Olet ajatuksissani usein ja M tietty myös...
-Minna
Et todellakaan ole väärässä - opettajan tehtävä on muutakin kuin opettaa, ehkä jopa lukioon asti ja varsinkin pienten lasten parissa. Ne opettajan opettamat sosiaaliset taidot ja kanssaelämisen säännöt on todella tärkeitä! Ehkä sun pitäisi ottaa asia esille seuraavan kerran kun tapaat Ellenin, jos se jäi vaivaamaan...?
VastaaPoistaJuuri kun olin löytänyt tänne sun blogiin niin melkein samana iltana TV:stä täällä Ruotsissa tuli ohjelma autistisista lapsista. Kello oli jo paljon mutta jämähdettiin miehen kanssa ruudun eteen ja katsottiin koko ohjelma loppuun. Todella hyvin tehty juttu, voin kertoa että mulla kyyneleet valu pitkin poskia ohjelmaa katsoessa kun kuunteli niiden (väsyneiden) vanhempien kertomuksia. Toisaalta oli hienoa nähdä että monet lapsista jotka kävi jotain erikoiskoulua sai sosiaalisia valmeuksia, oppi kommunikoimaan jne ja pääsi lähemmäksi "normaalia" elämää joka niille vanhemmille tuntui ihan lottovoitolta.
No, en oikein tiedä mitä tälla edes halusin sanoa, kunhan kerroin. Olet/te kovasti ajatuksissani!
Voi teidän öitä. Tiedän tunteen kun on väsynyt... Jonna
VastaaPoistaNopea kommentti vain kun en ole pitkään aikaan saanut mitään kirjoitettua. Ensinnäkin ole siinä(kin) mielessä armeliaampi itsellesi, että niitä puolityhjän lasin päiviä saa olla, ja varmaan pitääkin olla, onhan se osa suruprosessia. Sulla on kuitenkin kaiken alla paljon positiivisempi perusvire kuin keskiverto tallaajalla. Toisekseen, opettajankoulutus ja jatkokoulutus on tietty siellä paljon kirjavampi tilkkutäkki, mutta täällä ainakin on erilaisia sosiaalisia taitoja korostavia ohjelmia vaikka hurumykke ja hyvä niin, on Lions questiä, Askeleittain-ohjelmaa, KiVa-koulua... Jos joku opettaja sanoisi ääneen jotain samansuuntaista kuin E niin antaisi kyllä itsestään kaikkea muuta kuin ammattitaitoisen kuvan. Mutta tokihan moinen tuiskahdus saattoi vain olla vastareaktio kokemaansa 'hyökkäykseen'. Mutta siis olisin itsekin ihmetellyt... -TP-Minna
VastaaPoistaJos opettaja haluaa pelkästään jakaa tietoa ottamatta kantaa oppilaidensa sosiaaliseen elämään jne., kannatataa hankkia työpaikka lukiosta tai yliopistolta. Juuri eräs ala-asteen ope kommentoi, että suurin osa hänen työstään liittyy kaikkeen muuhun paitsi itse oppiaineiden opettamiseen (kuten sosiaalisiin taitoihin, käyttäytymiseen yleensä, konfliktien ratkomiseen, erityisten ongelmien pohtimiseen, kanssakäyntiin vanhempien kanssa jne.). Itse ala-asteella sijaistaneena voin sanoa, että opetus on se pienin homma ja sitä varten ei tarvitse paljon kouluja käydä. Muu onkin sitten paljon vaikeampaa...
VastaaPoistaVoi sua. Kyllä se kuule niin on, että vaikeimpina hetkinä on hyvä, että näkee lasissa olevan edes jotain;) Ja just tänään oli meidän neitinelivuotiaan varhaiskasvatuskeskustelu ja lastentarhanopettaja sanoi huolestuneelle miehelleni, että päiväkodissahan niitä sosiaalisia tilanteita opetellaan (kun mies siis murehti, että neidillä ei ole kavereita tässä meidän naapurissa, kun kaikki naapurit on mummoikäisiä). Ja että lapset oppivat paljon toisiltaan, mutta aikuisten on oltava läsnä siinä ja auttaa tarpeen mukaan. En tajua miten se ala-asteella muuttuisi niin radikaalisti.
VastaaPoistaJa hei, ehkä maailmassa olisi jokseenkin paljon vähemmän koulukiusaamista, jos opettajat kaikissa kouluissa puuttuisivat myös niihin opetuksen ulkopuolisiin asioihin. Niin ja tuntuu hurskastelulta (onkohan toi ees sana?) että KUKAAN KOSKAAN ei ole antanut MITÄÄN rakentavaa palautetta? Aika pyhimykseltä tuntuu koko uusi "ystäväsi". Ja mä oon taatusti samanlainen vanhempi, eihän meillä ole muita mahdollisuuksia kuin olla yhteyksissä kouluun, jos tuntuu että jotain on vialla.
Enkä tarkoita sitä, että opettaja yksin pystyisi kaikkea korjaamaan, mutta nopea puuttuminen varmaan helpottaisi. Voin vaan kuvitella millaista olisi olla uudessa koulussa, jossa ei tuntisi ketään...
Mun olis ehkä pakko seuraavalla kerralla kysäistä, että miten asia eteni, siis ihan "neutraalisti".
Oot kyllä arjen sankari, ei voi muuta sanoa. Ja kivalta kuulostaa tuo illalliskerho, kun tietää kuinka nautit hyvästä ruuasta ja aikuisseura on varmasti terveellistä sekin!