Multa kysyttiin
taannoin että kumpi on haastavampaa, kaksoset vai autistinen lapsi. Vastasin
silmää räpäyttämättä että tietenkin se autistinen lapsi. Kysyjä oli yllättynyt
ja ehkä hämmentynytkin mun valinnasta – miksi? Onhan pojissa töitä, ja ne
riehuu ja häiriköi ja keksii kaikkea järjetöntä, mutta silti niihin saa
toisenlaisen kontaktin ja niiden kanssa on olemassa dialogi jotenkin eri tapaan
kuin M:n kanssa, tai siis onhan meillä M:n kanssa dialogi, mutta se on
toisenlainen ja usein aika hauskakin. Suuria sanoja joista mulla ei
rehellisesti ole aavistustakaan mistä tämä nuori nainen ne poimii. Kaiken
kaikkiaan kuitenkin M aloittaa aina keskustelun valitsemastaan aiheesta ja
toisinpäin ei voida tehdä. Usein M on myös täysin omissa maailmoissaan omine
ajatuksineen. Alla kuitenkin pätkä eilen käymästämme keskustelusta.
Mia: Mamma
Minä: Niin
M: Me ollaan
maanpaossa
Minä: Ai? Kuinka
niin?
M: Koska me
ollaan täällä lomatalossa eikä kotona.
Minä: Aha.
Jään miettimään
mistä moinen sana on tullut ja onko M:llä aavistustakaan siitä mitä se
tarkoittaa, tai siis onhan sillä ainakin jollakin tasolla kun kerran ymmärtää
että silloin ei olla kotona.
Rantaelämä on
ihanaa, ulkoilua ja raitista ilmaa, kävelyä ja lorvimista, kaikki on jotenkin
rennompaa vaikka ihan samalla tavalla vaikka se ruokakaupassa käynti rassaa ja
raastaa meidän kaikkien hermoja. M haluaa tietää missä järjestyksessä asiat
tehdään, yritetään luoda järjestystä ja jopa pysyä siinä – ihan yleisen rauhan
nimissä.
Illalla sängyssä
luen taas kirjaani. M kysyy mitä mun satukirjassa luetaan ja kerron, että siinä
kerotaan miten minä osaisin olla parempi vanhempi hänelle. M kommentoi asiaa –
Oi! Kirja ahdistaa mua. Olen päässyt lukuun jossa kerrotaan autistisen lapsen
koulunkäynnistä. Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä että ns. ”mainstream”
on M:lle todennäköisesti paras vaihtoehto (siis sijoitus tavalliseen luokkaan,
tavallisten lasten sekaan) ja samalla olen kauhuissani tulevista ongelmista...
opettaja ei ehkä tule ymmärtämään M:n erityispiirteitä, opettajan mielestä M on
laiska, hankala ja itsepäinen, opettajalla ei ole aikaa M:n erityistarpeille.
Mun tehtäväksi jää pitää M:n puolta ja kuin nuorallatanssija olla siinä samassa
pyllistämättä koulun suuntaan jotta tilanteesta ei tule entistä vaikeampi...
Kauhukuva toisensa jälkeen nousee mun silmiin ja henki ei enää kulje. Yöllä
näen painajaista jossa yritän opettaa ryhmää sekalaisia lapsia jotka ovat
pilvenpiirtäjän erikerroksissa ja yritän juosta portaita edestakaisin. O on
lääkärin vastaanotolla talon katolla ja saa oksennuslääkettä, mutta hänelle ei
anneta astiaa oksennusta varten... Isoon luokkaan siirtymiseen on vielä ainakin
vuosi, siis lukuvuosi, ja jo nyt pelkään kuollakseni.
Tilanteet kehittyy koko ajan, tiedän että on ihan hölmöä sanoa näin mutta älä vielä murehdi tulevaa. Kaikki järjestyy!
VastaaPoista