tiistaina, heinäkuuta 03, 2012

Päivä 111 - sivuvaikutuksia


M:lla on huono päivä. Ihmekö tuo kun torstaina tytön semistabiili maailmankaikkeus käännettiin ylösalaisin ja vatkattiin vähän aikaan ja sen jälkeen kaikki on ollut sekavaa ja vääränlaista. Automatka lääkäriin meni puhelimesta tapellessa...

”Mom, can I have your phone?”
”No, I need to call somewhere”

20 sekuntia myöhemmin

“Mom, can I have your phone now?”
“No honey, I still need to call someone”
“Oh, why?”

20 sekuntia myöhemmin

”Can I have your phone now?”
“No”

10 sekuntia myöhemmin…

“Can I have your phone after two minutes?”
“No, you cannot have my phone now, I need it”
“But mom, you need to listen to me”
“Yes, I do hear you and I understand this makes you frustrated, BUT I am not going to give you my phone right now”
"I'm not afraid of you mom!"
"Good, it would make me very sad if you were afraid of me BUT I am not going to give you my phone"

…oon onnellinen siitä että neiti on viisipistevyössä eikä yletä lyömään tai potkimaan ketään.  Se olis voinut olla mitä tahansa muutakin ja siinä vaiheessa kun raivo oli itkun kautta laantunut ja M oli uuden yrityksen jälkeen sisäistänyt ettei puhelinta nyt tule, alkoi laastarin vaatiminen ja tilanne eteni samalla tavalla. M tietää erinomaisen hyvin etten mä etupenkiltä yletä laittamaan laastaria sormeen takapenkille... tärkeintä oli vaan saada vaatia ja riidellä eikä niinkään saada niitä toiveita toteutetuksi. Hauskaa autoilua vaan kaikille.

On rankkaa olla pieni tyttö jonka mutsi on reporankana. M:n maailmassa mä voin sairastaa iltapäivän, mutta noin muuten mä olen hänen henkilökohtainen palvelijansa ja hyvin voinnin takaaja. Mä en voi oikeesti mennä epäkuntoon. Se on aivan järkyttävän ahdistavaa M:lle, ei huoli musta vaan se muutos ja se että mä vaan olen... M ymmärtää kyllä sen että mä olen sairaana, mutta ei sitä mitä se tuo tullessaan. Tässä suhteessa M on vähän niin kuin Marie Antoinette... epäkunnossa olevat tai rikkinäiset henkilöt voi poistaa ja korvata uudella paremmin toimivalla yksilöllä. M ei kykene empatiaan. Hetkittäin M osaa esittää empatiaa mutta se on eriasia. Ulkopuoliseen M:n harjoiteltu empatian yritys saattaa kyllä jopa tehotakin.

Missä loppuu tavallinen pieni tyttö ja missä alkaa autismi? 


Social Skills Classissä oli harjoiteltu tervehtimistä, siinä meillä riittää työsarkaa vielä pitkäksi aikaa. Ilmeisesti M:n mielestä tervehtiminen on vähän jonnin joutavaa puuhaa, näkeehän toinen kuitenkin että hän on siinä.



2 kommenttia:

  1. Meillä on ihan normiviisveeneidin sosiaaliset taidot kotiryhmä ja treenaamista riittää, varsinkin aikuisten kanssa. Hän ei millään haluaisi tervehtiä ja siinä riittää meilläkin haastetta. Eli hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä suurin ongelma on muut lapset ja ryhmässä siis aikuisen avulla harjoitellaan... katsekontakti, hymy, hei, mun nimi on... mikä sun nimi on...

      Poista

Rakastan kommentteja, kysymyksiä ja kaikenlaisia näkemyksiä... feel free!