Yksilöllinen
erityisopetussuunnitelma. M aloittaa integroidussa erityisryhmässä maanantaina –
kuusi tavislasta, kahdeksan erityislasta. Luokkahuoneessa erityisopettaja,
opettaja, toimintaterapeutti, puheterapeutti ja avustaja. Yksilöllinen
erityisopetussuunnitelma takaa M:lle hänen tarvitsemansa avun tästä päivästä
aina High School Graduationiin saakka, pakettiin sisältyy tarvittaessa erityisavustaja
myös kerhotoiminnan ajaksi. Just nyt mä olen täysin ekstaattisen onnellinen
siitä, että meille on tarjolla näin loistava ohjelma ja vielä verovaroilla. M
on innoissaan lähinnä siitä keltaisesta koulubussista joka vie ja tuo – ovelta ovelle.
Tapaamisessa M
järjestää astioita luokkahuoneen leikkikeittiössä ja samalla puhuu hiljaa
itselleen. Meitä molempia jännittää, näen sen M:n käytöksestä. Käydään
koulupsykologin kanssa läpi testituloksia, sosiaalisisissa taidoissa M on
testannut alle 1%, keskiarvo on 100. Selviää että M:n puheterapia evättiin
koska ei ole tarvetta puheen tekniikan opetteluun, joo äänteitä puuttuu mutta
ei mitenkään huomattavasti. Kognitiivisesti M on keskiarvon ylärajoilla, samoin
motorisesti. Autisminkirjon diagnoosi muuttaa asioita tässäkin, saadaan
palveluita joita ei muutoin oltaisi saatu – lämmin kiitos lastensairaalan
lääkäritiimille!
Aurinko paistaa
ulkona, aurinko paistaa mun mielessä – kyllä tästä vielä hyvä tulee!
Toi ryhmä kuullostaa ihan mahtavalta! Ja mäkin olisin innoissani keltaisesta koulubussista, ja toivokin, vitsit se on kade kun kerron - se joutuu menemään tavallisella autolla... Halit.
VastaaPoista