Onneksi ne takut
selviää ja tänään paistaa taas aurinko... perjantai, luvassa helteinen
äitienpäiväviikonloppu ja tänään se piiiiiiiiiiiitkään odotettu
toimintaterapiaevaluaatio. Pojat katsoo – taas – telkkua ja minä juon
aamukahvia rauhassa ja päivän perusvire on ah niin toisenlainen kuin eilen.
Meillä on
nukuttu! Ei viiteen tai kuuteen vaan ihan oikeesti seitsemään!!!! – ja yhdellä
herätyksellä vaan!!!! Silti kaiholla muistelen niitä lapsettomia aamuja kun sai
herätä ihan itse, ihan rauhassa. Nousta omassa tahdissa, juoda kahvia, syödä ja
miettiä syntyjä syviä... Kyllähän ne aamut sieltä aikanaan – kai – takaisin tulee,
enkä mä siihen kymmenen vuoden lapsettomuuteen haluaisi edes palata, mutta
silti on asioita joita osaa aidosti arvostaa vasta kun ne on menettänyt.
Mua on pyydetty
puhumaan M:n vanhaan taviskouluun. Siellä on siis kerran viikossa joku lapsiin
ja/tai kasvatukseen liittyvä puheenvuoro ja kesäkuun alussa teemana on nämä
erityisen tavalliset tai tavallisen erityiset... Mun aiheena autismi, toisen
puhujan aiheena ADHD ja yhteisenä puheenaiheena koulujärjestelmä
erityisopetuksen asiakkaan näkökulmasta, diagnostisointi prosessi ja kuntoutus.
Koulusysteemi on
täällä – ihan niin kuin Suomessakin – suuri ja byrokraattinen peikko.
Erityisopetusyksikkö monen mielestä pelottava ja ahdistavakin. Pelätään lapsen
leimaamista, pelätään jyrätyksi tulemista, pelätään montaa turhaa ja montaa
ihan tarpeellistakin asiaa. Meitä koulujärjestelmä on toistaiseksi kohdellut
hyvin. Ollaan saatu se mitä haluttiin ja vähän päällekin. Aluksi pelättiin sitä
erityisoppilaan ja erityislapsen leimaa ja lopulta ymmärrettiin ettei se
erityisyys poistu sillä että sen kieltää. M on erityinen ja tarvitsee erityistä
apua. En tiedä onko meitä kohdeltu niin hyvin koska perheenä olemme se
valkoinen, koulutettu, ylemmänkeskiluokan perhe joka osaa vaatia ja haluta
asioita... toivon ettei näin ole, mutta pelkään, että näin on. Jossain syvällä
pieni ääni kuiskuttaa että jos olisimme Meksikolaisperhe, lapsen isä puutarhuri
ja äiti hotellin kerrossiivoja ja englanninkielentaito olisi puutteellinen tai
olematon, emme olisi tässä, meitä ei olisi kohdeltu näin, emme olisi saaneet
paikkaa heti ja kaikkia niitä palveluita jotka nyt saamme. M:n repussa kulkee
kotiin erilaisia lippusia ja lappusia ja säännöllisesti siellä on myös se
vaaleanpunainen moniste jossa espanjaksi kerrotaan vanhempien mahdollisuudesta
opetella lukemaan ja kirjoittamaan. Tasa-arvon nimissä moniste tulee myös
meidän kotiimme.
Autismi taas, no
tästähän vois kirjoittaa kirjan ja onhan siitä kirjoitettukin kirjoja. Ihmisten
mielissä autistinen lapsi on edelleen tänä päivänä noin niin kuin keskimäärin
se lapsi joka istuu huoneen nurkassa, tuijottaa seinää ja heijaa itseään
edestakaisin TAI pieni poika joka osaa phelinluettelon ulkoa tai maailmankartan
tai kaikkien kasvien latinankieliset nimet. Auristiset tytöt ovat kummajaisia
jo pelkästään siksi, että tytöt ovat ehkä sisäsyntyisesti sosiaalisempia kuin
pojat ja siksi tyttöjen autismi jää helpommin huomaamatta. Mä olen oppinut
vihaamaan sitä lausetta jossa M:n todetaan olevan niin hirvittävän
toiminnallinen (High Functioning) – en vihaa sitä siksi etteikö se olisi totta
vaan koska se lause on se todellinen uhka meidän perheelle. Jonakin päivänä
siitä vielä tulee etu ja M:n osaamisen ja toiminnan perusta, kyky sopeutua...
mutta tällä hetkellä se on se suurin este joka meillä on. Onneksi ne meitä
auttavat ammattilaiset näkevät tämän ja osaavat auttaa, pääsevät sen toimivan
kuoren lävitse ja pystyvät pureutumaan niihin alla piileviin todellisiin
ongelmiin.
Aamulla kun M
nousee koulubussiin, valitsee paikkansa ja mä kiinnitän turvavyöt, tervehdin
kuljettajaa ja salaa mietin mielessäni että kyllähän Ms Gayle tietenkin tetää
kuljettavansa erityislapsia, mutta hahmottaako hän kuljettavansa laumaa pieniä autisteja.
Mulle se on ilmiselvää kun katson miten lapset istuvat bussissa. Kukaan ei
vahingossakaan istu kenenkään vieressä, mieluiten ei edes samalla rivillä vaan
pienet matkustajat kulkevat hajasijoitettuina omilla riveillään. Eilen tosin C
halusi että M istuu hänen kanssaan samalla rivillä – ei vieressä, ei NIIN lähellä,
mutta samalla rivillä. M:llä taitaa olla luokallaan poika joka on vähän
ihastunut M:aan.
Onnea yöstä! Pus, j
VastaaPoistaOnnea yöstä ja hei, ihanaa on kun joku tykkää <3 Mäkin susta. Isosti!
VastaaPoista