keskiviikkona, maaliskuuta 21, 2012

Päivä 7 - Erityisopetussuunnitelma


Yksilöllinen erityisopetussuunnitelma. M aloittaa integroidussa erityisryhmässä maanantaina – kuusi tavislasta, kahdeksan erityislasta. Luokkahuoneessa erityisopettaja, opettaja, toimintaterapeutti, puheterapeutti ja avustaja. Yksilöllinen erityisopetussuunnitelma takaa M:lle hänen tarvitsemansa avun tästä päivästä aina High School Graduationiin saakka, pakettiin sisältyy tarvittaessa erityisavustaja myös kerhotoiminnan ajaksi. Just nyt mä olen täysin ekstaattisen onnellinen siitä, että meille on tarjolla näin loistava ohjelma ja vielä verovaroilla. M on innoissaan lähinnä siitä keltaisesta koulubussista joka vie ja tuo – ovelta ovelle.

Tapaamisessa M järjestää astioita luokkahuoneen leikkikeittiössä ja samalla puhuu hiljaa itselleen. Meitä molempia jännittää, näen sen M:n käytöksestä. Käydään koulupsykologin kanssa läpi testituloksia, sosiaalisisissa taidoissa M on testannut alle 1%, keskiarvo on 100. Selviää että M:n puheterapia evättiin koska ei ole tarvetta puheen tekniikan opetteluun, joo äänteitä puuttuu mutta ei mitenkään huomattavasti. Kognitiivisesti M on keskiarvon ylärajoilla, samoin motorisesti. Autisminkirjon diagnoosi muuttaa asioita tässäkin, saadaan palveluita joita ei muutoin oltaisi saatu – lämmin kiitos lastensairaalan lääkäritiimille!

Aurinko paistaa ulkona, aurinko paistaa mun mielessä – kyllä tästä vielä hyvä tulee!

1 kommentti:

  1. Toi ryhmä kuullostaa ihan mahtavalta! Ja mäkin olisin innoissani keltaisesta koulubussista, ja toivokin, vitsit se on kade kun kerron - se joutuu menemään tavallisella autolla... Halit.

    VastaaPoista

Rakastan kommentteja, kysymyksiä ja kaikenlaisia näkemyksiä... feel free!